Nézzük tehát, hogy mit tanulhat egy mai cégvezető Tommy Shelby-től.
A cégvezető első két leckéje
You need a vision and clear focus:
Tommy számára a kezdetektől fogva kristálytiszta volt a cél, legális és erős vállalkozássá akarja tenni a kispályás lepattant családi gangszta bizniszt. Az oda vezető út, a cél eléréséhez szükséges eszközök között nem válogat, miután gengszterekről van szó, nyilván nincs mindenhol nyílegyenes analógia, de a lényeg az, hogy nem hagyta, hogy az akadályok eltereljék a figyelmét a célról, ha kell erővel, ha az erő nem elég, akkor stratégiai partnerségek segítségével tolta előre a szekeret és vitte sikerre a célját.
A tiszta vision elérése tűéles fókuszt és áldozatokat is jelent, ez sok vezető gyengéje, nem merik feláldozni az embert, erőforrást, egyéb projekteket azért, hogy végig vigyek a fő célt. Tommy ebben kíméletlen, de hiteles, nem lehetsz másként sikeres. Azt hiszem Steve Jobs mondta, ha azt szeretném, hogy mindenki szeressen, akkor nem az Apple-t vezetném, hanem fagyit árulnék.
Keep your friends close but your enemies even closer:
Tommy nem szereti az embereket, de figyel rájuk, mert tudja, hogy rajtuk keresztül lehet csak sikeres. Nem lehet mindenki Teréz anya, lássuk be, nem áldott meg mindnyájunkat azzal a Jóisten, hogy keblünkre ölelnénk a nap minden szakában embertársaink tömegeit nemre, korra, szagra való tekintet nélkül.
Tommy rengeteg energiát és figyelmet fektet abba, hogy lássa, értse és tudja, hogy mi történik a családtagjaival, megértse a gyengeségeiket, és lássa az erősségeiket, hogy mindenkit abba a pozícióba tudjon tenni, ahol a legnagyobb értéket tudják teremteni. Minden ember számít, mindenkiért kész tenni és tesz is, ha kell öl, ha kell ölel, de tesz mindenkiért, mert a tett hozza a lojalitást nem az üres szavak és a színes plakettek.
A jó cégvezető tudja, hogyan és kinek ossza ki a feladatokat
Mindenkinek más a feladata a Shelby klánban:
- van akinek machete vagy stukker kell a kezébe,
- kellenek a faltörő kosok,
- kellenek a tyúkanyók, akik egyben tartják a társaságot,
- kellenek az okos arrogánsok, akik megfelelő támogatással és kontrollal új területekre, új sikerek felé tudják vinni a céget
- és kell a bizalmas és alázatos, aki biztosítja a stabil üzletmenetet és aki fél szavakból is érti, mit akar a főnök.
A Shelby-k nem félnek attól, ha valaki okos és figyelnek arra, hogy mindenki nőhessen. Nőni is kell, erős a verseny, kemények az ellenfelek ezért mindenkinek bele kell nőnie abba a kabátba, amit Tommy szán nekik:
„Today you are still the man of questions. Soon you need to become the man of answers!” — Kapja a lecseszést John, az egyik fiatalabb tesó.
Piackutatás és konkurenciaelemzés
Tommy nagyon ügyel a csapatára, de még ennél is sokkal nagyobb figyelmet szentel az ellenfeleinek. Az élete, sikere múlik rajta. Kutatja, figyeli a stratégiájukat, elemezi a működésüket és addig vizsgálja őket, ameddig meg nem találja a gyengéjüket. Rengeteg adatot gyűjt be, elemzi és döntésekké alakítja őket. Ismerős? A sikert nem egy légüres térben kell elérnünk, hanem egy okos ellenfelekből álló kemény piacon, tök mindegy, hogy a manipulált lóversenyek világáról vagy az európai digitális piacról beszélünk. Tommy a gyengeségek feltárása után nem teríti a kártyákat azonnal az asztalra, kivárja, hogy mikor üt vele a legnagyobbat, vagy akkor játssza ki, amikor nincs más lehetősége, mert az ellenfele helyzeti előnybe került és azonnal vissza kell szereznie a kontrollt.
Körültekintően megválasztott üzleti kapcsolatok
Win through partners:
Tommy sikerének egyik legfontosabb eleme, hogy jól és jókor választ partnereket ahhoz, hogy szintet tudjon lépni. Ehhez megint nagyon pontos piac ismeret kell, nagyon pontosan kell tudni, hogy az adott partnernek mi az a gyengesége, ami miatt a Shelby klánra szüksége lehet.
Timing is everything. Jókor állítja maga mellé a mad dog Lee családot, az erőembereket, hogy a segítségükkel rendet tegyen a lovin, amivel partnerségre bírja Billy Kimbert a lovik korlátlan urát, majd miután Kimber fölé nő és átveszi annak pozícióját (na jó fejbe is lövi, de hát ez mégis csak egy gengszter sorozat) megy tovább London meghódítására. Londonban ismét igyekszik kihasználni, hogy két konkurens banda háborúzik a piacért és igyekszik okosan oldalt választani, hogy egy lényegesen nagyobb piacon kerülhessen pozícióba.
A profi cégvezető elválasztja egymástól az üzletet és a magánéletet
Nothing personal this is just business:
Tommy nem egy érzelmes srác. A jó vezető nem is hozhatja be az irodába az érzelmeit. Arra való a hétvégi kalandpark a gyerekekkel, meg a hajnali futás vagy egy laza dörtizés a kedvesünkkel egy péntek esti partin. Tommy döntéseiben mindig a a racionalitás és az a bizonyos vision és az a tűéles fókusz működik, amit a családi biznisz elé tűzött ki és amit tűzön, vízen, IRA-n, copper-en keresztül végre is hajt.
Tommy jó srác. Sokat tanulhat tőle a mai cégvezető. Persze azért próbáljunk meg fejlövés nélkül megoldani a céges kihívásokat!