Menu

Tanácsadás

Digitális felkészültségi szinttől függetlenül segítünk megtenni a következő lépéseket

Tanácsadóként feltárjuk az elsőre nem feltétlenül nyilvánvaló ügyfél viselkedési mintákat és ezek alapján technikai képességekre, ügyfél- és üzleti igényekre szabott megoldásokat szállítunk

Új perspektívát adunk az ügyfélutak értelmezésében és újragondolásában, segítünk ügyfeleinknek megtalálni a digitális csatorna ideális szerepét a csatorna mixben

Metodológiánk

5+1 lépéses keretrendszerünket úgy alkottuk meg, hogy lefedjük a digitális transzformáció teljes spektrumát, ugyanakkor rugalmasan tudjunk alkalmazkodni a vállalat és az ügyfelek igényeihez. Az egyes lépések egymásra épülnek, de a modulok önmagukban is értelmezhetők az adott megoldandó problémától, vagy a vállalat digitális érettségétől függően.

Gyakori velejárója a digitális transzformációnak, hogy a hagyományos értékesítési és ügyfélszolgálati csatornák szerepe is átalakul. Ennek kapcsán a digitális csatorna (újra)értelmezése és a stratégiai tervek megvalósítása mellett támogatást nyújtunk a retail transzformáció területén is, az üzlethálózati irányítási-működési struktúra felülvizsgálatától egészen az új store formátumok kidolgozásáig.

1

1
Csatorna és disztribúciós stratégia

3-12 hét (marketing kutatást nem tartalmazza)

Meghatározzuk a csatorna-célokat, víziót és szerepeket, majd az ezek elérését támogató projektjavaslatokat. A vállalat érintett szakértőivel felépítjük az egyes csatornák mérőszámait, a kiemelt ügyfélutakra mátrixban definiáljuk szerepüket. Ha szükséges, szervezeti átalakításra és csatorna működésre is teszünk javaslatot. Ezt követően a vállalat csatornáinak teljesítményét egy 1-3 éves disztribúcós stratégiában modellezük. A csatornák működésének mérésére és egymás közötti összehasonlítására csatorna-hatékonysági modellt állítunk fel.


1

Honnan tudom, hogy szükségem van a csatorna-stratégia újragondolására:

  • Csatornák silo szerűen működnek, KPI-ok nem egyértelműen körülhatárolhatóak
  • Nem egyértelmű, hogy a csatornák hogyan támogatják az üzleti célokat
  • Hiányzik a csatorna – termék mátrix nézete, illetve egy konzisztens modell, amely a teljesítményt mérni és összehasonlítani képes az egyes csatornák között
  • A különböző digitális és offline értékesítési, ügyfélszolgálati és marketing fejlesztések fontossági sorrendje nem egyértelmű, nincs egyértelműen összehasonlítható ROI az egyes elemekhez rendelve
  • Az ügyfél-interakciók tervezése csatorna szempontból történik, nem ügyfélút alapján
  • Omni-channel mérőszámok hiánya
  • Hiányosak az adatok a csatorna-hatékonyságról, konverzióról
  • Ügyfélélményben elmaradás a versenytársaktól

Metodológiánk a következő lépéseket tartalmazza:

  1. Stakeholder interjúk
  2. Meglévő adatok és konverziós mérőszámok elemzése
  3. Piackutatás, digitális affinitás alapján perszónák létrehozása
  4. AS-IS és TO-BE feltérképezése a legfontosabb omnichannel akvizíciós és ügyfélszolgálati ügyfélutakra (Target picture elkészítése)
  5. Csatornaszerep-mátrix meghatározása az ügyfélutak mentén
  6. Csatorna-stratégiában megfogalmazott szerepek elérését támogató projektjavaslatok listázása
  7. Közös workshopon a csatornamenedzsment célkép következő 1-3 év közötti időszakra történő megfogalmazása
  8. Fókuszterületek és mérőszámok meghatározása
  9. Javaslattétel új csatornák modellezésére, illetve akvizíciós-hunting képességek, versenytárs ügyfelek elérésének kialakítására
  10. Csatorna-hatékonysági modell felállítása
  11. Megtérülési mátrix elkészítése és a javasolt kezdeményezések, fejlesztések priorizálása
2

2
Retail transzformáció támogatás

Projekt ismeretében határozható meg

A digitalizáció teljes céget átformáló potenciáljának alábecslésének következtében a szervezetek többsége rendszerint a fizikai csatornáktól proaktívan terelné a forgalmat az online csatornák irányába. Ennek differenciáltabb megközelítésének érdekében a digitális transzformáció teljes spektrumát lefedve a disztribúciós stratégiában megfogalmazott retail szerepek elérését támogató projektjavaslatokat (“big ticket items”) segítünk kidolgozni a vállalat érintett szakértőivel. Kitérünk a fejlesztésekre, a folyamatokra, valamint az azokat támogató szervezeti, jogi és egyéb releváns témakörökre is.


2

Metodológiánk a következő elemeket tartalmazza:

  1. Jelenlegi retail csatorna működés, a futó és tervezett projektek feltérképezése, deep dive elemzés
  2. Versenytárselemzés, piaci körkép kidolgozása
  3. Javaslattétel a fókuszterületek és mérőszámok meghatározása a csatornától az egyes üzletek szintjéig
  4. Javaslattétel store performance management guidance-re, store metrics és performance standardizálására
  5. Csatorna-hatékonysági és profitabilitási modell felállítása a csatornától az egyes üzletek szintjéig
  6. Az üzlethálózat irányítási-működési struktúrájának felülvizsgálata, illetve optimalizációs javaslattétel
  7. Retail in-store és központi értékesítés támogatási folyamatok felülvizsgálata, ezek alapján javaslatok megfogalmazása
  8. Store lifecycle folyamat AS-IS és TO-BE feltérképezése
  9. Store refurbishment program tervezése és megvalósításban támogatás
  10. Jelenlegi footprint felülvizsgálata, javaslattétel egy optimalizált footprintre (pl. retail hálózat: POS pontok, direct vs indirekt struktúra és hálózat)
  11. Lease management támogatás
  12. Javaslattétel új store formatok modellezésére, kialakítására
3

3
Digitális stratégia készítés

6-7 hét

A meghatározott csatrornaszerepek alapján a digitális csatorna számára operatív lépésekre fordított célképet hozunk létre. Az üzleti célok alapján segítünk a platformok működését támogató folyamatok és rendszerek optimalizálásában, esetlegesen új platformok létrehozására teszünk javaslatot. Kitérünk a fejlesztésekre, a folyamatokra, valamint az azokat támogató szervezeti, jogi témakörökre is.


3

Honnan tudom, hogy szükségem van a digitális stratégia újragondolására?

  • Nem egyértelmű, hogy a digitális fejlesztések hogyan támogatják az üzleti célokat
  • A különböző digitális értékesítési, ügyfélszolgálati és marketing fejlesztések fontossági sorrendje nem egyértelmű, nincs egyértelműen összehasonlítható ROI az egyes elemekhez rendelve
  • Nem tisztázott a digitális csatornákért felelő kollégák optimális helye a szervezetben, mely potenciálisan szerepkörök duplikációjához, illetve nem tisztázott felelősségi körökhöz vezet
  • Nincs egyértelműen megfogalmazott célkép arról, hogy a szervezet mit szeretne elérni a digitalizációval

Metodológiánk a következő lépéseket tartalmazza:

  1. Jelenlegi digitális működés, a futó és tervezett projektek feltérképezése
  2. Versenytárselemzés, piaci digitalizációs körkép kidolgozása
  3. Belső interjúk, a legfőbb üzleti célok meghatározására
  4. Közös workshopon a digitalizációs célkép megfogalmazása
  5. Fókuszterületek és mérőszámok meghatározása
  6. Megtérülési mátrix elkészítése és a javasolt fejlesztések priorizálása
  7. Szükséges technológiai, jogi és támogató területek szerepének és az együttműködés folyamatának meghatározása
  8. 3-6-12 hónapos implementációs terv kidolgozása, megfelelő felelősök és célok meghatározása
4

4
Design Sprint a megoldás Prototípusára

2-3 hét (stakeholder egyeztetésekkel és végleges anyag átadással)

Az optimális digitális megoldásnak mind ügyfél, mind pedig üzleti szempontból szükséges értéket szállítania. Hiszünk abban, hogy adott probléma és ennek nyomán a megoldás modellezése felgyorsítja a célhoz vezető folyamatot. A Google Design Sprint metodológiájának különböző továbbfejlesztett változataival dolgozunk és juttatunk el csapatokat az ötlet felvázolásától a felhasználó/ügyfél által tesztelt prototípusig 4-5 nap alatt.


4

Helyzetek, amikor érdemes prototípust készíteni:

  • Tiszták az üzleti célok, de bizonytalanság van a konkrét megoldást illetően
  • Lassú döntéshozatali folyamatok miatt megtorpant a megvalósítás
  • A vállalat klasszikus döntési modelljében hónapokba telne az érintettekkel az egyeztetés
  • Gyors és pontos haladás a cél, mely figyelembe veszi az ügyfelek igényeit és meglátásait

Metodológiánk a következő lépéseket tartalmazza:

  1. Vezetői interjúk, üzleti célok rögzítése
  2. Design sprint: működő prototípus létrehozása és tesztelése Google metodológia alapján, ahol a feladatokat a sarokkövek megtartása mellett minden esetben személyre szabjuk:
    • Probléma, feladat megértése és kijelölése, target picture felrajzolása
    • Témában való elmélyülés, legjobb gyakorlatok megosztása
    • Lehetséges megoldás(ok) papírra vetése
    • Storyboard-ok elkészítése
    • Prototípus megépítése
    • Felhasználói tesztek levezénylése
    • Összegzés és következő lépések kidolgozása
5

5
Beszállítói Tender Támogatás

2-3 hónap

Ha tiszták a célok, a prototípus-workshop sikeres volt és egyértelmű, hogy új technológiára van szükség, mi végigvisszük a folyamatot a piac felmérésén át a szerződéskötésig és segítünk megtalálni azt a beszállítót aki garantáltan teljesíti a célokat. Korábban megrendelői szerepkörben számos alkalommal választottunk már nemzetközi beszállítót, illetve független tanácsadóként is túl vagyunk már több tenderen, mindegyik sikeresen zárult.


5

Honnan tudom, hogy beszállítói tender támogatásra van szükségem:

  • Az üzleti oldali felelősnek nincs elegendő tapasztalata az adott megoldással kapcsolatban ahhoz, hogy megfelelő üzleti oldali igénylistát állítson fel
  • Beszerzési osztálynak nincs még szakmai tapasztalata adott technológia vagy megoldás kiválasztásában
  • A futó fejlesztések túlságosan leterhelik a szakértőket, így a vállalat nehezen tud reagálni a piac kihívásaira

Metodológiánk a következő lépéseket tartalmazza:

  1. Döntéshozói és ügyfél igények felmérése
  2. Beszállítók feltérképezése
  3. Tender dokumentációhoz szükséges funkcionális specifikáció megírása, jóváhagyatása
  4. Megtérülés számítás
  5. Értékelési mátrix kidolgozása a kiírásnak megfelelően
  6. Beszállítói prezentációk megszervezése
  7. Short-list javaslat elkészítése, Pilot projekt menedzsment (opcionális)
  8. Javaslattétel a nyertes beszállítóra, döntéstámogató anyagok elkészítése
6

6
Megvalósítás támogatása, projektmenedzsment

Projekt ismeretében határozható meg

Azért hoztuk létre ezt a szolgáltatást, mert rengetegszer láttuk, hogy a vállalaton belül sokszor a napi teendők mellett nem jut megfelelő mennyiségű erőforrás az adott megoldás operatív szintű implementációjának menedzselésére. Digitális projektek általában hatással vannak az üzleti oldali folyamatokra, a technikai háttérre, valamint jelentős a kulturális vetületük is. Az ezek együttes menedzseléséhez szükséges nézőpont és képesség nem minden szervezetben található meg, különösen igaz ez a most digitalizálódó, jelenleg inkább offline megoldásokra építkező vállalatokra. Figyeljük és irányítjuk a folyamatokat az első lépéstől a visszamérésig, folyamatosan informálva a megfelelő érintetteket.


6

Honnan tudom, hogy projektmenedzsment támogatásra van szükségem

  • Vállalaton belül nincs meg a megfelelő szakértelem adott témában, bővíteni kellene a csapatot, de erre már nincs idő
  • A projekt a jellegénél fogva nagyobb változásokat indukál és a külső tanácsadó általi projekt menedzsment csökkenti az ez által okozott feszültséget
  • Meglévő szakértők túlterheltek, nincs erőforrás a megvalósításra

Metodológiánk a következő elemeket tartalmazza:

  1. RACI mátrix felállítása
  2. Részletes projektterv elkészítése, projekt függőségek tisztázása
  3. Mérföldkövek kijelölése és elérésük nyomon követése
  4. Rendszeres egyeztetés a belső és külső résztvevőkkel
  5. Szükséges prezentációk és döntés előkészítő anyagok elkészítése, rendszeres státuszok, SteerCo meetingek előkészítése és szervezése
7

7
Szervezeti átalakulás támogatása

1-3 hónap

Ahogy átalakulnak a feladatok és a munkavállalói elvárások, fokozatosan megnő a kis, motivált és önálló döntésekre képes csapatok súlya a nagyobb szervezetekben is. A szoftverfejlesztésből más területekre is kiterjeszthető agilis metodológiák térnyerése üzleti területen is egyre több helyen vezetett kanban vagy scrum munkamódszerek használatához, illetve a kifejezetten nagyvállalati komplex átalakulást támogatni hivatott SAFe módszertan alkalmazásához.

Mi a Pattern-nél rendkívül fontosnak tartjuk a szervezet és a folyamatok a bevezetett technológiákhoz történő hangolását. Sok éves üzletfejlesztési és vezetési tapasztalatunk mellett, mára tudunk  Certified Scrum Master illetve Agile Coach támogatást is biztosítani. Rendelkezünk regionális pénzintézeti, globális fintech unikornis (TransferWise) és saját tech startup (Bonsai Experience) tapasztalatokkal is.  A marketing automatizáció egyik kulcsa az üzenetek személyre szabása. Hisszük, hogy ez a vállalati struktúrában sincs másképp, minden vállalatnak “személyre szabott átalakulásra” van szüksége, a papírforma csak a keretet adja meg. Igyekszünk dogmától mentesen, a legnagyobb sikerrátával kecsegtető elemeket kiemelni a standard agilis módszertanokból és nagyvállalati projekt tapasztalatainkból. Ügyfeleinknél azt látjuk, hogy az adottságoknak megfelelő szervezeti és működési modell megtalálása sokkal hatékonyabb, mint egy adott standard módszertan a szervezetre való ráerőltetése.

Elsősorban marketing és kampánymenedzsment folyamatok és szervezeti egységek agilizálására specializálódtunk, hiszen ez segít kihozni a maximumot egy esetleges kontextuális kampánymenedzsment rendszer bevezetésből, de az alapelvek bármely üzleti területre adaptálhatók, sőt automatizációs rendszer bevezetése nélkül is jelentősen javítanak a hatékonyságon és a kollégák elégedettségén.


7

Honnan tudom, hogy szükségem van szervezeti átalakulás támogatására:

  • A szervezet egyéb területei agilizálódnak és nehéz a hagyományosan működő csapatokkal összehangolni a munkát
  • Komplex, több csapatot érintő munkafolyamatoknál nem kielégítő az információáramlás és a transzparencia, a működés silószerű, a csatornák céljai és célszámai nem összehangoltak
  • A kollégák nem érzik, hogy megfelelő ráhatásuk lenne a feladataik megfogalmazásába és kivitelezésébe – fejlesztendő autonómia
  • Nem működik rendszer szinten az innováció a szervezetben
  • Rendszeresen gyorsabban leszállított működőképes megoldásokra van szükség a szervezetben

Metodológiánk a következő lépéseket tartalmazza:

  1. Szervezet és működési folyamatok (Way of Working) illetve az ezekből adódó pain pointok és lehetőségek feltérképezése - AS IS mapping
  2. A mindenkori körülményekre szabott TO BE szervezeti és működési javaslatok kidolgozása
  3. Átszervezés, autonóm csapatok összeállításának támogatása, beleértve a szükséges eszközök (pl. Atlassian Jira, Confluence, Trello) bevezetését és a csapat bevonását elősegítő csoportos alapozó képzések megtartását
  4. A kezdeti (általában 8 hetes) fázisban az átállás szervezeti és kulturális támogatása dedikált szakértővel
    • Igény szerint sikeres működéshez szükséges agilis ceremóniák (stand-up, planning, refinement, retro, demo) vezetése, moderálása
    • Igény szerinti 1to1-ok a squad tagokkal, valamint POCLAC-ok tartása.
  5. Visszamérés és finomhangolás

Segíthetünk?

Válaszd ki, melyik szolgáltatásról szeretnél többet megtudni és keresni fogunk.

Vagy keress minket itt...

Telefon
+36 30 444 0276
Segíthetünk?

Válaszd ki, melyik szolgáltatásról szeretnél többet megtudni és keresni fogunk.

Tanácsadás

...
X