Az elektromos autó. Számomra mindig is furcsa dolog volt az elektromos autó, se hang, se durrogás, se „igazi” autó érzés. A sors mégis úgy hozta, hogy a családba került egy 2019-es Nissan Leaf második autónak, melynek fő célja a budapesti városi közlekedés, parkolás megkönnyítése. Két hét alatt változott meg a véleményem az elektromos autózásról, még ilyen téli időszakban is. Jut eszembe, tudtátok, hogy az elektromos autózás nem csak a 2003-ban alapított Tesla elsődleges érdeme? Az első elektromos motort Jedlik Ányos találta fel 1828-ban, 1912-ig több elektromos autó futott az amerikai utakon, mint belsőégésű, de aztán jött a sorozatgyártott T-modell, az önindító, a motor könnyebb fejleszthetősége, nagyobb teljesítmény és voálá az elektromos autók eltűntek. Pedig a Holdon is állomásozik 3 darab elektromos hajtású Lunar Rover mind a mai napig.
Meg kell mondjam az első hét félelemmel teli volt. A folyamatos kérdések, mindjárt lemerül, mi lesz? Hogy töltsük, hol töltsük? Ne nyomd be a fűtést, ne lépj oda neki! Egy fokkal jobban utána nézhettünk volna ennek vásárlás előtt, de szeretjük a kihívásokat. A végtelen kérdéskört első ízben egy Aldis bevásárlás törte meg és a felismerés, hogy van töltőállomás, nézzük meg!

driveE.ON

drivE.ON ez volt a töltőoszlopra írva, jelezvén, hogy szükségeltetik egy applikáció az eszköz használatához, a töltést az európai piacon is ismert E.on szolgáltatja. Uccu hát fel az App Storeba, gyors keresés, az applikációt az első három találatban jegyzi a rendszer, egy gomb és már landolt is a telefonomon. A Samsungon is hasonlóan teljesített a Google Play Áruház esetében. A továbbiakban egységesen fogom kezelni az ios és az android platformokat, mivel kritikus eltérést nem tapasztaltam egyikben sem. Telepítés után az alkalmazás megnyílik szépen, egyszerűen, ám innentől kezdődik az amire nem számítottam. Az alkalmazás iszonyatosan lassú, ámbár nagyon egyértelműek és követhetőek az instrukciók. Név, rendszám, e-mail beírva, bankkártya adatok, majd elfogadás és pörgés. Még mindig pörgés, még mindig pörgés. Megfagyott? – semmit nem lehet csinálni vagy látni a felületen- Meg. Körülbelül 40-50 másodperc után úgy döntöttem, megszakítom a regisztrációt és bezárom az appot. Újraindítottam és ott volt a kártyám. Hogy mi? Hát én sem tudom, de ott volt, ha már hozzá volt adva, csináljuk végig a regisztrációt, rányomtam. Egy jó 30-40 mp töltőképernyő, majd a terhelés és visszautalás már pikk pakk megérkezett a banki sms-ek sorába. A regisztráció sikeres mehet a töltés, kb 5 percet vett igénybe, nem vészes, de nagyon hideg volt. Kábelek a helyén, fancy felület, töltés indítása. Várunk. Várunk. Még mindig várunk, elrontottunk valamit? Szintén egy fél perc múlva kiírja, hogy a töltés elindult, megjelent a kis mosolygós autóm, ahogy magához veszi az éltető elektromos áramot. A számláló nagyon szép, jelzi a díjat, az eddigi töltési időt a majdani fizetendő összeg pedig komótosan elindul felfelé, ahogy eszik az autó. Otthagytuk. Amíg az autó töltött kicsit jobban szemügyre vettem az alkalmazást, az app innentől fogva egyszerű, átlátható, gyors, hasznos információkat tartalmaz, egyértelműen megkülönbözteti a töltőket, beállíthatom várhatóan mennyit akarok tölteni, foglalt-e az állomás, sőt még odafelé tartva 30 perccel korábban le is foglalhatom az állomást, hogy nana, oda én megyek! Ez szuper! Egy kérdés merült fel bennünk, vajon automatikusan átállítja a töltést az éjszakai idősávba vagy mi fog történni? Ugyanis este 8 óra után jelentősen csökken a töltés ára és nem számolnak fel külön percdíjat, amit napközben 120 perc után igen. Feszülten vártuk a 8 órát, hogy mi fog történni. Nem történt semmi. Folytatták az elektromos részecskék az útjukat az autóba az oszloptól, ugyanúgy mint előtte, ugyanazon az áron, ez szomorú. DE! Távolról, ha leállítom a töltést és újraindítom appon keresztül, akkor már az új áron tölt tovább az autó. Ez szuper, távoli vezérlés, csak sajnos lassú. Naagyon lassú. Hosszú-hosszú másodpercek, fél percek telnek el, amíg az app és az oszlop kommunikál, megáll, újraindul, leválaszt, kihúzhatom a kábelt és levonja a töltés összegét. Aztán az applikáció megint életre kel a másodperc tört része alatt, már látom is a töltési előzményeimet, mindenféle azonosítóval, összeggel, árakkal, időbélyeggel, minden király dologgal. Ekkor odalép egy idegen, kezében szorongatja a telefonját, hogy nekünk sikerült beállítani és tölteni? Mondtuk, hogy igen, elmeséli, hasonló problémája volt a bankkártya hozzáadással, a töltés indítással, leállítással és nem szereti használni az appot. Mi azóta többször is voltunk ott, a hosszú várakozási időn kívül flottul ment minden.

Pros:

  • jó kiegészítő infok
  • informatív
  • szép
  • helyfoglalás lehetősége
  • töltési idő meghatározása és beállítása

Cons:

  • lassú kommunikáció az oszloppal
  • bankkártya hozzáadásnál nem tudom mi történik, töltőképernyő lehetne informatív
  • visszaigazolás notification a sikeres kártya hozzáadásról
  • pop-up a becsült várakozási időre bármilyen loading screennél

Ahogy teltek a napok és a kilométerek az új jövevénybe, egyre magabiztosabbak voltunk, hogy mennyit lehetett menni, mikor kell elkezdeni a töltés miatt pánikolni vagy töltőt keresni. Szeretünk moziba járni, ezért egy kollégám ajánlására megnéztük az Etele Pláza moziját, indulás előtt lecsekkoltuk, hogy az új budapesti plázában van-e töltési lehetőség. VAN! Nem is akármilyen, azonban mielőtt részleteibe belemennénk, tudtátok, hogy a magyar utakon lehetnének magyar fejlesztésű elektromos autók is? Volt már rá példa, Puli mellett elkészítették a Pingvin nevezetű gépjárművet, néhány száz darabot sikerült külföldön is értékesíteni, de a magas ár és a gyártási kapacitás miatt (napi 2db) nem lett átütő siker.

ETELE Pláza Applikáció

Visszatérve az új plázára, odaértünk, leparkoltunk az elektromos autóknak fenntartott parkolóba, egyből észrevehető helyen, szemmagasságban ott figyelt a töltő csatlakozó. Már rutinosan oda sétáltunk, nézzük a kiírást, a töltést applikáció segítségével vagy parkolójeggyel lehet elindítani. Szuper appra fel! Már le is töltött az Etele pláza applikációja, gyors regisztráció, reszponzív felület, szép, igényes fejlesztés. Alul a parkolás menü, logikusan ott keresné az ember. “Okos parkolás Hamarosan!” Ez a szöveg várt minket, ezután egy picit zavar támadt az erőben, hogy akkor most mi lesz, semmi baj, hisz lehet parkolójeggyel is érvényesíteni, ehhez viszont egy másik fő elosztót kell keresni, ahol beolvassa a QR kódot. Kis keresgélés után meglett, semmilyen használati útmutatás nem volt mellékelve, de világított alul a QR olvasó, a kábel egyértelműen a töltőhöz és az autóhoz volt csatlakoztatva, láttuk, hogy a “B” oszlop a miénk, hát próbáljuk meg mi fog történni. QR kód beolvasás, feszült figyelem a kijelzőre, ahol a folyamatos, monoton szöveg fut. Nem változott semmi, még egyszer megpróbáltuk beolvastatni a parkolójegyet, szintén semmi nem történt. Megint elrontottunk valamit, nem szeretnek minket ezek az elektromos töltők, autó tölt? Tölt, villog a jelző, hát akkor elvileg minden ok, nem? Elvileg igen. A “B” oszlop töltőfején elkezdett menni a számláló is, hogy hány perce töltünk, további infot nem találtunk. Egyelőre ez teljesen lényegtelen, hisz a töltés ingyenes, 180 percig állhatsz egy helyen, ami egy hosszabb mozi vagy egy vacsorával kiegészített vásárlást is lehetővé tesz. Ezek után szabadon kell hagynom legalább 15 percre töltőt, de utána újra indíthatod az egészet, újabb 180 percre. Leválasztásnál szintén nem találtunk egyértelmű infókat, hogy mi a hivatalos rend, így simán autóból leválasztottuk az oszlopról az autót, eltettük a kábelt, köszönjük szépen a lehetőséget, még megpróbáltuk leállítani a QR kódos jeggyel, de nem történt semmi. Békében, gond nélkül távoztunk a plázából.
Összességében az applikációt nem tudtuk tesztelni és appos töltést, enélkül lehetne sokkal egyértelműbb a tájékoztatás. Maga az ETELE app nagyon szép, gyors, informatív, reszponzív, de a realesenél én legalább valami dummy funkciót beraktam volna a parkoláshoz/töltéshez, vagy nem írnám ki a töltőoszlop mellé, hogy az applikációban is elérhető az indítógomb. Ebben egy pontosabb tervezés segíthetett volna, de összességében remélem kiváló lesz.
Egyre több és több lehetőségünk van már a fővárosban a külső helyszínes töltésekre, az árak nagyjából egységesek, éjszaka a legtöbb helyen olcsóbb a parkolás, néhol pedig egyszerűen éjjel nem lehet autót tölteni. Meglepő módon már a töltők nincsenek túlzsúfolva nem nagyon találkoztunk még olyannal, hogy várni kellett volna szabad töltőre, valószínüleg a belvárosban erre nagyobb az esély, de szignifikánsan jobban figyelnek az elektromos autósokra, mint évekkel korábban.
Jövő héten megyünk vacsorázni az egyik kedvenc helyemre, az Okay Itáliába, szerencsére pont van az Aréna Plázába is, ezért a következő tesztelendő töltőnk az Aréna Plázás rendszer lesz! Jövök nemsokára a második résszel. Kommentjeiteket, észrevételeiteket osszátok meg velünk! Sziasztok!