E-mail marketing útmutató: alapoktól a kampány indításig

Mindezek mellett pedig a tapasztalat az, hogy az e-mail marketing az egyik leggazdaságosabb megoldás ahhoz, hogy a meglévő és leendő ügyfeleidet a legolcsóbb és egyben a leginkább személyes módon elérhesd.

Az üzenet pedig elég sokrétű lehet. Ha nagyon az alapokat nézzük, akkor nyilván ajánlatokkal élsz és ahhoz kapcsolódóan küldesz információt. Ez alapvetően működik is, méghozzá jól. Viszont, ha csak erről szólna minden e-mail kampány, akkor elég hamar elérnénk azt az ingerküszöböt, amikor már az ilyen maileket ellenőrzés nélkül töröljük.

Itt lesz érdekes a marketing stratégia az e-mailezésnél is

Az e-mail marketing ugyanúgy a része a teljes online marketing mixednek, mint a SEO, a közösségi média jelenléted, vagy épp a PPC. Ennek is meg kell, hogy találd a megfelelő helyet a rendszerben és az ahhoz megfelelő tartalmakat is.

E-mail marketingről akkor beszélhetünk, ha kidolgozott tartalmi felépítése van minden levélnek egyesével, de a kiküldésre kerülő levelek között is, ne csak ad-hoc kerüljenek rá tartalmak.

Ha jól építjük fel, akkor nem csak megnyitják a mailjeinket majd, hanem el is fogják azokat olvasni, kattintani fogják a linkeket a mailben és minőségi forgalom fog érkezni a weboldalunkra is. Azért, mert nem csak sales üzenetekkel bombázzuk az olvasókat, hanem – és szerintem ez a legfontosabb része minden marketing stratégiának, – értékes, vagy érdekes tartalommal is ellátjuk őket.

Még mielőtt tovább megyünk: ez nem jelenti azt, hogy most indíts is egy blogot, mert kell valahova a jó tartalom. Persze szerencsésebb megoldás, mert így könnyebben és nagyobb volumenben tudsz forgalmat irányítani az oldaladra. 

Például az is egy tökéletesen összeállított marketing aktivitás, ha az e-mail önmagában egy informatív írás, nem célozva forgalom terelést a weboldal felé. Az ilyeneket hívhatjuk úgy, ahogy az általunk is használt üzleti keretrendszerben, ami a See-Think-Do-Care: a See fázisban lévő célcsoportnak lesz fontos. Tehát még nem akarnak vásárolni és nem is ismernek téged se, nincs miért nálad vásároljanak.

Nem kell mindig az átkattintási számokon lovagolni, ha adott levélnek nem is az lenne a célja.

Az e-mail marketing egyik gyakorlati oldala a See Think Do Care üzleti modell felépítése.

Miért fontos neked is az e-mail marketing?

Ha nem az a cél, hogy látogatókat tereljünk a weboldalra, akkor mégis miért éri meg foglalkozni az e-mail marketinggel?

Azért, mert nem minden kiküldött e-mail elsődleges célja az, hogy minél több terméket adj el, attól még az e-mail marketing célja az, hogy minél több terméket adj el…

Vagy ha személyes márkát építesz, akkor saját magadat. A bizalomépítés az, ami sok esetben hiányzik a marketing aktivitások stratégiai szintű tervezésekor.

Nem lehet mindig ajtóstul rontani a házba és az arcába tolni emberünknek, hogy mit vegyen meg egy számára ismeretlen valakitől.

Tehát, a válasz arra, hogy miért foglalkozz e-mail marketinggel, komplexebb, de egyben egyértelműbb is, mint azt gondolnánk.

Foglalkozz e-mail marketinggel, mert:

  • Építi a márkádat, kapcsolatot teremt az olvasóiddal és bizalmat tudsz vele építeni.
  • Továbbra is az egyik leghatékonyabb értékesítési csatorna a marketing mix elemei közül.
  • Ennél nincs könnyebb és közvetlenebb formája annak, hogy tartsd a kapcsolatot azokkal, akik már az ügyfeleid, vásárlóid.

Az e-mail marketing folyamata

Szinte minden átfogóbb marketinges projektünknél eljutunk arra a pontra, hogy kezdjük el megtervezni az e-mail marketinget is. Mi – szinte mindig – az első kérdés? 

Milyen e-mail szoftvert használjak?

Alapvetően teljesen érthető, hogy miért. Ez az a része az e-mail marketing stratégia létrehozásának, amit egy kvázi laikusabb is meg tud fogni. A szoftver maga, amiben az e-mail címek lesznek, az sablonok, szövegek és az eredmények is.

A valóság azonban az, hogy a szoftver maga szinte mindegy. Szinte, mert azért pár fontos funkcióval rendelkeznie kell, ami elengedhetetlen. Manapság ezek a funkciók már nem kirívó dolgok, inkább alap elvárások, így nem ez lesz a döntő érv, hogy mit használjunk.

Ilyen alapvető funkciók:

  • CRM funkcionalitás
  • Feliratkozó kezelés
  • Triggerek használata
  • Dátum alapú aktivitások
  • Küldés időzítés
  • jó ha tud kezelni template-eket

Ha mindenképpen ajánlanom kell, akkor általában kettőt szoktam kiemelni, a MailChimp, ha még csak most kezdesz bele ebbe, és a Convertkit ha már komolyabban . Ez a kettő szinte mindig kiválóan kiszolgál minden igényt.

Az, hogy szerintem mi a helyes sorrend egy szépen felépített e-mail marketing kampány során, alább részletezem.

Első lépés: e-mail stratégia

A legfontosabb rész: mindig tudd, hogy kinek, mit és milyen célból szeretnél kommunikálni.

Ha ez megvan, akkor szinte magától elkezd felépülni a keret, amire a teljes kampányt fel tudod építeni.

Kicsit távolabbról nézve persze a stratégia itt már nem az e-mailekről szól, hanem az általános marketing stratégiáról. Hiszen nem önmagában fog jól működni az e-mail marketing sem, hanem a nagy egész, meghatározott feladatokat ellátó részeként. 

Erre szolgáló stratégiából rengeteg van.

Mi erre szinte minden esetben az előbb is linkelt See Think Do Care stratégiát használjuk, ami szuperül működik bármilyen helyzetben, de működhet bármi egyéb is, ami átfogóan tudja kezelni a különböző marketing eszközöket.

Határozd meg az e-mail marketing célját

Legelsőként, még mielőtt nekilátsz e-maileket írni, tisztában kell legyél azzal, hogy mi az egész e-mailezésnek a célja.

Az e-mail marketing célja mindig legyen határozott és tiszta, egyértelmű, ennek a professzionális attitűdnek a fogalmazásban is tükröződnie kell.

Ehhez kell majd igazítanod a teljes stratégiát.

Pár tipp, hogy mikre lehet ilyenkor gondolni:

  • Friss feliratkozóknak akarsz küldeni egy welcome e-mailt, majd utána néhány tuti tippet adni nekik, hogy mit érdemes olvasni nálad. Vagy venni ugye.
  • Friss tartalmat publikáltál? Nyilván az lenne a legjobb, ha minél többen olvasnák. Aki már egyszer feliratkozott a hírleveleidre, azt jó eséllyel fogja érdekelni is.
  • Ha már szóba kerültek a meglévő feliratkozóid. A lead nurturing egy kritikus folyamat, így a meglévő feliratkozóidnak mindig jó, ha tudsz küldeni egyedi, értékes tartalmakat.
  • Azok felé, akik elkezdtek kikopni az olvasóid közül, biztosítani akarsz olyan tartalmat, ami újra meggyőzi őket arról, érdemes olvasni téged.

És ez csak pár olyan példa, amit mindenki be tud építeni. Ezen felül lehet még számos olyan cél, ami egyedi és neked fontos.

Tervezd meg a kampányokat

Stratégiai szinten két dolgot kell mindig mérlegelni és megtervezni:

  • folyamatos kampányok, amik automatikusan működnek és
  • eseti kampányok, amik valamilyen időhöz, eseményhez, vagy más marketing/sales aktivitáshoz kötődnek.

Állandó e-mail kampányok

Az állandó kampányok megtervezése rendkívül időigényes folyamat, mert olyan flow-t szeretnénk felépíteni, ami egy időtálló és folyamatosan új e-mail kontaktokat, eladásokat generál.

Egyúttal meg is fogalmaztuk, hogy a sok ráfordított idő ellenére miért éri meg külön foglalkozni vele: később külön beavatkozás nélkül, automatikusan végzi az értékesítést helyettünk.

Erre rengeteg jó példa van már itthon és nemzetközi oldalakon is.

A működés lényege, hogy a weboldaladon meghatározott helyeken, vagy meghatározott tevékenységet követően beindul egy jól megtervezett e-mail sorozat, mely végig vezeti az olvasót egy olyan tartalommal felépített úton, aminek a végén (vagy már közben is) nagy eséllyel ügyfél lesz belőle. Mind kaptunk már ilyeneket, jobbakat és rosszabbakat is.

Feladatok az állandó kampányok során:

  • Weboldal csatlakozási pontok meghatározása és megtervezése
  • Interakciós sorozat felépítése a kapcsolódó e-mailek szövegezésével
  • Sales ajánlati pontok meghatározása a sorozatokon belül

Kakukktojás feladat: bár a kampány folyamatosan és külön beavatkozás nélkül tud futni, itt is igaz, hogy a tökéletes hatékonyságért folyamatosan A/B tesztelni kell. Tartalmat, sales üzenetek helyét, a sorozat hosszát, designt stb.

Célzott, eseti e-mail kampányok

Ilyen lehet egy új termék, vagy szolgáltatás bevezetése, ami az újdonság miatt nem is illeszkedik a megszokott kommunikációba, de emellett nem is szeretnénk, ha belesimulna a szokásos ügymenetbe. Ha valami új kerül éppen a piacra, azt nyilván azt szeretnénk, ha az a lehető legrövidebb időn belül nagyot szólna. De ilyen lehet akár a szokásos szezonális kampány beindítása is, ami csak bizonyos időszakonként. És hát elég ritka az az eset, ha két évben ugyanazt akarjuk csinálni szezonálisan…

Eseti kampányoknál eszközök az egyedi landoló oldalak, dedikált PPC kampányok, vagy épp az egyedileg készített e-mail kampányok.

Feladatok az egyedi e-mail kampányoknál:

  • Meg kell határozni a fix pontokat, hogy honnan akarod indítani és lezárni a kampányt. Egy landing oldal induláshoz és egy sales tartalmú oldal lezáráshoz például tökéletes. Sok esetben a kettő egy oldalra van beépítve, és egy rendkívül hosszú onepager az eredmény.
  • Fel kell építeni az e-mail kommunikációt. 1db e-mail elég, vagy inkább sorozat kell, mert drágább a termék?
  • Külön el kell készíteni az e-mailek tartalmát is, illetve hasznos a sablonokat is frissíteni az alkalomhoz.

Építsd fel az e-mail marketing rendszert

Ha megvannak a célok és a kampány tervek, akkor kezd el átültetni a valóságba ezeket.

Az e-mail szoftver kiválasztásán már túl vagy, így előtted a feladat, hogy a terv immár formát öltsön.

Az e-mail kapány megtervezése során fordíts figyelmet a desingra, és a márkaelemek beépítésének kérdésére is, és tisztázd, hogy milyen gyakorisággal fogod kiküldeni.
Photo by Hal Gatewood on Unsplash

Ehhez nem is fűznék hozzá mást, mint három nagyon alap kérdést, amit ha megválaszolsz magadnak, akkor könnyebben tudod le ezt a lépést és kezdheted el küldeni majd a leveleket.

  • A design mennyire fontos?

Egyre több esetben kapok olyan hírleveleket, ahol gyakorlatilag nulla kép van, csak szöveg, linkekkel. A másik oldal persze a szuper szexi design, ami önmagában leköt és már csak azért végiggörgeted, hogy lásd a teljes levelet.

Én magam is inkább a kevés design a híve vagyok. Ha jó a tartalom, akkor az úgyis behúzza az olvasót.

Példa: a szuper design-ra, interaktív levelekre nekem az egyik kedvencem a Bellroy hírlevele. Színes, izgalmas, mozog is… Benne van minden, amire a szemednek szüksége van. Persze ez is relatív, szerintem az egész weboldaluk nagyon jól van összerakva, a termékoldalaik pedig zseniálisak.

A minimál design vonalon pedig Marie Haynes hírlevele a kedvencem. Érdekes a lead szöveg, szinte mindig azonnal el is olvasom a cikkeit. Pedig szinte semmi design nincs benne. Persze ez is relatív, SEO-ról ír, ami ugye engem érdekel.

  • Milyen márka elemeket akarsz benne elhelyezni?

Egy logo bőven elég tud lenni, de ha markánsabban akarod megjeleníteni, akkor irány az előző pont és legen szexi.

  • Milyen gyakorisággal akarod kiküldeni?

Függ majd a tartalom mennyisége a gyakoriságtól, így az e-mail sablon felépítése is. Egy fontos adalék: ha túl ritkán küldesz e-mail, akkor elfelejtkeznek rólad, ha túl gyakran, akkor pedig zavaró leszel.

Ha ezekre megvan a válasz, akkor az e-mail sablonod megjelenése már sokkal közelebb lesz a megvalósuláshoz.

Ha a tartalom is megvan, akkor építsd meg az általad választott szoftverben a sablont, amit utána újra tudsz használni. Így nem kell minden alkalommal a nulláról kezdened minden levelet.

Építs listákat, szegmentálj

A listák az e-mail marketing lelke. Ugyanis nem az a cél, hogy minden feliratkozó mindig ugyanazt a tartalmat kapja tőled. Hosszú távon a legszebb rész az, ha szegmentált listákba tudod gyűjteni az feliratkozóidat. Őket megfelelő szempontok szerint értékelve meghatározod, hogy kinek mire lesz szüksége. Ez a lead nurturing alapja.

Pár példa, hogy legyen mivel elindulni:

  • Új feliratkozók
  • Régi feliratkozók, de még nem vásároltak, viszont olvassák a leveleidet
  • Nem vásároltak és már nem is nagyon nyitják meg a leveleket
  • Meglévő vásárlóid, akik csak egyszer vásároltak még
  • Rendszeres vásárlóid
  • Üzleti partnerek

És így tovább. Nem érdemes kell túlságosan szétszedni a listákat, mert akkor kezelhetetlen lesz, hogy kinek mit is kell küldeni, milyen gyakran. Sőt a saját idődet is azzal fogod elégetni, hogy ezeket próbálod előállítani. Két-három alap lista bőségesen elegendő tud lenni!

Mit mérj e-mail kampánynál?

Hát ez a kérdés becsapós, mert a válasz nagyon egyszerű, cserébe nagyon sokat is követel meg. Ugyanis a jó megközelítés az, hogy mérj minél több mindent. Viszont ezeket be is kell rendesen állítani, hogy működjenek.

Az e-mail kampány számokban is mérhető eredményekkel támasztja alá hasznosságát.
Photo by Carlos Muza on Unsplash

Az alapok mérése egyértelmű, mert ezzel tudod magának az e-mailnek a minőségét tesztelni, mint e-mail megnyitás, átkattintás. Ezzel tudod ellenőrizni a címsoraid minőségét és a levél szövegezésének a meggyőző erejét.

De ezen felül, ha igazán kíváncsi vagy az e-mailek működésére, akkor minden egyes linket, képek, CTA gombot külön-külön lehet mérni. S ezek az adatok kincset érnek, ha optimalizálni szeretnéd a teljesítményüket.

Ha mérés során olyat találsz, amivel nem vagy elégedett, akkor pedig jön még egy rendkívül fontos lépés: tesztelj!

E-mail marketing során szinte mindent lehet tesztelni.

Ha kicseréled a címsort, akkor változni fog jó eséllyel az e-mailek megnyitási aránya. 

Ha a szövegben változtatsz, design-ban, vagy a linkek helyén, akkor pedig az átkattintási arányon szeretnél változtatni.

Szerintem ettől lesz az e-mail marketing egy soha véget nem érő folyamat, mert mindig lehet jobb e-mailt készíteni, ami nagyon izgalmas és állandóan dolgoztatja a kreativitásunkat. Emiatt is szoktam azt tanácsolni, hogy az e-mail marketing kampányok akkor lesznek sikeresek, ha élvezi az ember az elkészítésüket és a folyamatos gondozásukat.

Az e-mail kampány lehet élvezetes is, ha nem egyszeri feladatként tekintünk rá, hanem a folyamatos megújulás egyik leghatékonyabb eszközeként.
Photo by Austin Distel on Unsplash

Kezdd el, élvezd és optimalizáld!