Menu

A keresőoptimalizálás reneszánsza

2019. október 8. 6 perc olvasási idő
Gábor Papp
Gábor Papp Vendégszerző. A The Pitch alapítója és bloggere.

A keresőoptimalizálás az online marketing egyik leghatékonyabb formája. Most éppen reneszánszát éli – de nem volt ez mindig így.

Aki járatos az online marketingben, az pontosan tudja, hogy ebben az iparágban szinte napról-napra változnak a dolgok.

A cikkben megmutatjuk, hogy vajon hogyan jutottunk el idáig, mi is az a SEO, és melyik az a marketing-csatorna, amelyik képes megszorongatni hatékonyságban a keresőoptimalizálást.

A keresőoptimalizálás (SEO) reneszánsza

Mikor az internet elérhetővé vált a nagyközönség számára, azonnal elindultak azok a cégek, amelyek az interneten fellelhető weboldalakat indexálták és kereshetővé tették. Például a Google.

Az internet hajnalán nagyon könnyen ki lehetett játszani a keresőmotorokat, így bármilyen oldalt, céget az első találatok közé lehetett repíteni néhány trükkel.

Ez volt a SEO aranykora.

Aztán több esemény is történt, ami véget vetett ennek, de talán a két legszignifikánsabb:

  • Egyre okosabb lett a Google, egyre nehezebben lehetett kijátszani
  • Megjelentek a közösségi oldalak és közöttük a legnagyobb, a Facebook

Hirtelen hatalmas embertömeg kezdte el használni a közösségi médiát, és a Facebook örömmel mutatta meg nekik a tartalmainkat – teljesen ingyen!

Ezért a Facebook marketing viszonylag rövid időn belül megfosztotta a tróntól a SEO-t, ami a forgalomterelési erőt és képességet jelentette.

Ha az embernek volt követőbázisa, őket garantáltan el tudta érni bármikor. Ráadásul nem kellett boostolni se egy-egy posztot, hanem ez organikusan történt.

A legtöbb weboldal tulajdonos, cégvezető és marketinges rögvest bele is ugrott az új “nagy dobás”-ba, és minden marketing fókuszukat a Facebookra vitték. Olyan aranykor volt ez, mint a keresőoptimalizálásé néhány évvel azelőtt. És ahogy a keresőoptimalizálás esetéből sejteni lehetett, a Facebooké is végett kellett, hogy érjen.

Ahogy telt az idő, az elérés egyre csökkent.

1,5 év alatt konkrétan megfeleződött azoknak az embereknek a száma, akiket elérhettünk. A 20-30%-os organikus elérés 10% körülre csökkent. Aztán 5%-ra, most pedig már bőven 1% alatt vagyunk. Eljutottunk a Facebook Zéró korszakba, ahol konkrétan költeni kell, hogy a saját(!) lájkolóinkat “organikusan” el tudjuk érni.

Ez a trend pedig sokkal pusztítóbb volt, mint a SEO hanyatlása.

Az “ingyenes” Facebook marketing zuhanópályára került, mert már nem érte meg extrém energiát belefektetni:

A keresőoptimalizálásnak pedig eljött a reneszánsza, a második aranykora – annyi különbséggel, hogy most nem a kihasználhatóság miatt kezdte minden szakember használni, hanem éppen ellenkezőleg: a stabilitása miatt.

De mi is az a keresőoptimalizálás (SEO)?

A keresőoptimalizálás (SEO) alapjai

A SEO tulajdonképpen a weboldalak keresőmotorokban való organikus megjelenésének javítási folyamata.

A cél az, hogy minél előrébb szerepeljünk az organikus, nem fizetett találatok között, amikor valaki rákeres egy adott kifejezésre.

Sokan teljesen össze vannak zavarodva a sok rövidítéstől és szakkifejezéstől (SEO, SEA, SEM, AdWords, Ads, stb.), ezért most pontot teszünk az i-re:

A Google Ads és a Google AdWords lényegében teljesen ugyanaz, csupán egy névváltás történt. Az Ads egyébként a Google PPC-alapú hirdető rendszere, amely lehetővé teszi, hogy az organikus találatok előtt szerepeljünk a keresésekben, ezért pedig az átkattintások után kell fizetnünk.

Míg a SEO az organikus (ingyenes) találatokra fókuszál, addig az Ads a fizetettekre.

A könnyebb megértés miatt érdemes a SEO és a SEA kifejezést használni:

  • SEO: Search Engine Optimization, avagy keresőoptimalizálás
  • SEA: Search Engine Advertising, avagy keresőhirdetés

Ami pedig ezt összefoglalja: a SEM. Ez a Search Engine Marketinget, vagyis a keresőmarketinget jelenti.

Tehát leegyszerűsítve:

Az AdWords-öt mostmár Ads-nak nevezik, a SEA a fizetett, a SEO az ingyenes optimalizálást jelenti, és ez az egész a keresőmarketing (SEM).

Melyiket használjam?

Ez nagyban függ a rövid- és hosszútávú céljaidtól. Mindkettőnek van előnye és hátránya is.

A SEO egy hosszú távú, de óriási megtérüléssel kecsegtető marketing módszer.

Amennyiben nem vagy idő és pénz szűkében, és megengedheted magadnak, hogy hónapokig ne láss eredményt, abban az esetben mindenképp ebbe az irányba indulj el – hosszútávon ezzel jársz a legjobban, mert ha egyszer megindul az ingyenes forgalom, folyamatosan jönni fog.

Ezzel szemben a fizetett hirdetések nagyon gyors eredményeket tudnak hozni, aminek sajnos ára van. Minden egyes kattintás után fizetned kell, és csak addig áramlanak látogatók az oldaladra, amíg folyamatosan fizetsz. Valóban gyorsabb, mint a SEO, de azért mégsem olyan gyors, mert ahhoz, hogy egy reklám jó megtérülést tudjon produkálni, rengeteg tesztelésre és optimalizálásra van szükség.

Facebook vs Organic

Ha visszakanyarodunk még egy körben az ingyenes Facebook forgalomra, akkor érdekes dolgokat figyelhetünk meg. Amikor elindult a The Pitch SEO blog, akkor aktívan pörgött a Facebook jelenlét is. Hisz akkor még a Facebook ingyenes forgalma sokkal komolyabb számokat tudott hozni, mint ma. 2015-ben főként a különböző csoportokban történő megosztás ment igazán hatékonyan, amiknek az eredményét UTM paraméterekkel jól lehetett mérni. Ebben az Adatlaborra írt 2016-os cikkből jól látható, hogy miként kell felépíteni ezeket az UTM paramétereket, majd hogyan lehet mérni a hatékonyságát egy-egy csatornának, csoportnak, Facebook oldalnak Google Analyticsben.

Az érdekes az, hogy ennek a kora részben lejárt. A fent látható elérések, egyedi látogatók drasztikusan visszaestek, ahogy egyre nagyobb lett a zaj a Facebookon és különböző csoportokban. A korábbi akár 30%-os kattintási konverzió mára jelentősen visszaesett, és alig éri el sokszor az 5-10%-ot.

Emellett viszont az organikus forgalom felfutása töretlenül zajlik.

Hasonló számokat persze Facebook segítségével is el lehet érni, de ma ez már nem működik fizetett hirdetés nélkül. Kisebb-nagyobb ugrásokat el lehet érni, de stabilan fenntartható forgalmat ma már csak akkor tud a Facebook terelni, ha komoly összeget áldozunk rá.

Összegzés

A nem olyan régi múltban a Facebook és a Google volt a legnagyobb forgalom-terelő oldal. Ez ma is így van.  A helyzet azonban annyiban megváltozott, hogy a nem fizetős megoldás esetében a Google organikus forgalom irányába mozdulnak sokan. Mert a Facebookon egyre kevésbé lehet elérni az embereket organikusan. Pénzzel nyilván ez továbbra is lehetséges, de a Facebook ingyen forgalom aranykora lejárt.

Ugyanakkor érdemes mindkét csatornába pénzt és energiát fektetni. Főként akkor, hogyha az adott iparágban mind a kettő jól működik. De menet közben érdemes figyelni azt is, hogy a trend nem változik-e meg. Jelen pillanatban úgy tűnik, hogy organikus elérésben a Google az egyeduralkodó. És egy ideig az is marad.

A cikk szerzője Papp Gábor, SEO szakértő. A The Pitch alapítója és bloggere.

 

Segíthetünk?

Válaszd ki, melyik szolgáltatásról szeretnél többet megtudni és keresni fogunk.

Vagy keress minket itt...

X
Érdekel a téma?

Vedd fel velünk a kapcsolatot és kezdjünk beszélgetni!

Telefon
+36 30 444 0276
Segíthetünk?

Válaszd ki, melyik szolgáltatásról szeretnél többet megtudni és keresni fogunk.

Tanácsadás

...
X